Vlakem
Bulharské železnice provozují na poměrně husté železniční sítí osobní (putničeski), rychlíkové (brz) a expresové vlaky (expres vlak). Rychlíky a expresy mají ještě 1. a 2.třídu. 1.třída bývá asi o 50% dražší. Ceny jízdného jsou však nízké, většinou vychází asi na 0,50 Kč za 1 km (např. Burgas - Sofia 10-16 Lv podle typu). Jízdenky jsou vázány na konkrétní vlak. Chcete-li jet jiným než nejbližším vlakem, je třeba to při nákupu zdůraznit. Především v létě doporučujeme zakoupit i místenku (rezervacja), vlaky bývají někdy přeplněné. Místenka stojí jen 0,4 Lv. V Sofii se jízdenky na "severní linii" (směr Mezdra, Kalotina) prodávají v hale nádraží a na "južni linii" (směr Plovdiv, Kulata) v suterénu. Zde jsou také úschovny zavazadel (cena 1 Lv) a zavazadlové pokladny. Kvalita vlaků je srovnatelná s ČD, některé vlaky vás mohou překvapit svou kvalitou, především expresy na hlavních tazích mezi Sofií, Varnou a Burgasem. Lokomotivy i vozový park budete důvěrně znát, jako lokomotivy převládají stroje Škoda (tzv.plecháče), osobní vagóny jsou z produkce bývalé NDR.Celá řada rychlíků jezdí v noci. Lze využít lehátkové a lůžkové vozy. Cena za lehátko je 3,5 Lv, za lůžko 6,7 Lv. Zakoupit je lze i přímo u průvodčího, ale na frekventovaných trasách mezi Sofií a pobřežím Černého moře býva vyprodáno někdy i jeden dva dny předem.
Na nádražích (železničnaja gara) často nenajdete jízdní řád či mapku železniční sítě, své požadavky proto musíte přednést na Informacích (vzhledem k jazykovým bariérám je nejlépe napsat požadované spojení na papírek). Informace je dobré využívat co nejvíce. Na tratích se totiž hodně buduje a dochází proto k častým odklonům a změnám v jízdním řádu. Je také možné zakoupit "Skrateno razpisanie"(0,8Lv), zkrácenou verzi jizdního řádu (obsahuje všechny tratě a vlaky, ale jsou vynechány některé zastávky).
Na bulharských nádražích se běžně neprodávají jízdenky do zahraničí. K tomu slouží specializovaná cestovní kancelář RILA, která sídlí mnohdy ve městě daleko od železniční stanice. V Sofii je však v prostoru nádraží. Doporučujeme mít koupené jízdenky již v ČR a případná lehátka/lůžka koupit přímo u průvodce vozu.
Pro neúnavné cestovatele, kteří touží doslova prokřižovat celý Balkán, je výhodné využít slevy INTER RAIL s platností 22 dní či jeden měsíc.(Informace na stránkách ČD)
Hlavní tratě:
1.Sofie-Mazdra-Pleven-Gorna Orjachovica-Šumen-Varna (celá trasa 8-9 hod., 4 vlaky denně; v G.Orjachovici je přípoj do Veliko Tarnova, cca.20 min. jízdy)
2.Sofie-Koprivštica-Karlovo-Kazanlak-Sliven-Zimnica-Karnobat-Burgas (6 hod., 2 vlaky za den)
3.Sofie-Kostenec-Pazardžik-Plovdiv-Stara Zagora-Jambol-Zimnica-Karnobat-Burgas (6-7 hod., 3 vlaky denně)
4.Vidin-Vraca-Mezdra (3 vlaky)
5.Ruse-Gorna Orjachovica-Veliko Tarnovo-Dabovo (5 hod., 5-8 vlaků denně)
Vyhledávání v jízdním řádu BDŽ (bulharsky či anglicky)
Hledej zde
Mezinárodní jízdenky a jízdní řády(agentura Rila)
Poznámka: Na sofijském hlavním nádraží se vyskytují žebráci vydávající se za drážní zřízence (mají většinou i modrou košili a kalhoty). Dotěrně nabízejí pomoc s vyhledáním správného vlaku, pomoc se zavazadly apod.a pokud vám nějakou takovou službu poskytnou, vyžadují pochopitelně neodbytně peníze. Doporučujeme podobné osoby zcela ignorovat a neprojevovat nejmenší zájem.
server BDŽ
server Lokomotivka -fotografie bulharských vlaků
další fotografie bulharských vlaků
Mapka železničních koridorů
Fotografie z dopravy po Bulharsku
Elektrické lokomotivy BDŽ - podrobný článek s fotografiemi
Fotografie vlaků BDŽ na jejích oficiálních stránkách
Autobusem, minibusem
Na dálkových trasách jezdí mnoho malých soukromých společností s levnými a novými autobusy (Neoplan, Mercedes, Man). Síť je hustší než v případě železnice a s velkými městy mají přímá autobusová spojení i malá sídla. Bulharská síť silnic 2. a 3.třídy je však stále nekvalitní. Meziměstské a mezistátní autobusy jezdí ze Sofie z nádraží na Maria-Luisa Blv. (třída od vlakového nádraží). Každou hodinu jede bus do Plovdivu, 10 busů denně jezdí mezi Sofií a Varnou (přes Veliko Tarnovo) a Sofií a Burgasem.
V místě jezdí jednak nástupci bývalých monopolních společností (např.v okolí Burgasu společnost Burgasbus), jejich autobusy jsou přestárlé (většinou Ikarus, Karosa, Čevdar) a pomalé, mají však více zastávek. Rychleji, pohodlněji, častěji a za naprosto stejnou cenu jezdí minibusy (Ford Tranzit převažuje). V minibusu narozdíl od autobusu neplatíte za zavazadla. Minibusy bývají však často brzy obsazeny, doporučujemě proto dojít na jejich stanoviště dříve a včas si u řidiče místo zamluvit.
Cena je cca 0,80-1Kč/km. Např. Burgas-Carevo (76 km=3,7Lv, tedy asi 60.-Kč) Linka Burgas-Sofia stojí 14Lv (225.-Kč), Varna-Sofia 15 Lv (240.-Kč), Burgas-Veliko Tarnovo 8Lv (130.-Kč).
Jízdenka MHD v Sofii stojí cca 0,3 Lv (5.-Kč), jednodenní cca 1Lv (16.-Kč), týdenní cca 2,6 Lv(42.-Kč). MHD v Sofii jezdí jen do půlnoci.
Mapka silniční sítě
Autobusy z/do Sofie po celé BR - odjezdy, ceny
Taxíkem
Taxíky mají žlutou barvu, nejčastější značkou je žigul. Běžná cena je 0,8-1 Lv za km. Nástupní taxa je 0,8 Lv, za prostoje se účtuje 0,2 Lv za minutu. Ceny mohou být vyšší v noci a v turisticky zvláště exponovaných místech. Naopak v Sofii bývají ceny nižší (0,5 Lv za km), s výjimkou taxi z letiště, kde bývají ceny přemrštěné. Zde je lépe využít autobusu č.84, který jezdí ve 20 min. intervalech do centra města (jízdenka u řidiče za 0,3 Lv). Často je možné cenu usmlouvat s řidičem. V případě většího počtu osob ve voze může být cena dokonce i výhodnější než ceny autobusu. Cenou autobusu se vyplatí argumentovat. Výhodné je domluvit se na zpáteční jízdě. S bulharskými taxíkaři nebývají problémy a jejich služeb lze bez vyššího rizika využívat.
Mapka dopravní infrastruktury
Přehled jízdních řádů, autobusy, vlaky, letecká i lodní doprava